Jesteś tutaj

Nastroje konsumentów w kwietniu ze spadkiem

Kwiecień przyniósł korektę wskaźnika Consumer Index, określającego nastroje konsumentów w Polsce, osiągając poziom 4,4% (spadek o 1,6 p.p.) – podaje Kantar TNS.

– Szukając przyczyn tego spadku, nie można pominąć zawieszonego już strajku nauczycieli. To właśnie rodzice, którzy przez blisko 3 tygodnie musieli wprawnie łączyć i dzielić czas pomiędzy pracę zawodową i opiekę nad dziećmi, dali wyraz swojego niezadowolenia. Największe spadki Consumer Index obserwuje się wśród osób w wieku 25-39 lat (2,8% - spadek o 9,6 p.p.), mieszkańców największych miast (-0,3% - spadek o 9,9 p.p.), gospodarstw domowych 3+ (8,6% - spadek o 2,7 p.p.) oraz osób z wyższym wykształceniem (4,2% - spadek o 4,4 p.p.). Także wśród najmłodszej grupy wiekowej, w której z pewnością znajdziemy tegorocznych maturzystów, obserwujemy spadek wskaźnika do poziomu 5,1% (-2,4 p.p.). Być może spadki byłyby większe gdyby nie zapowiedź pierwszych wypłat trzynastej emerytury i to już pod koniec kwietnia. Emerytura+ spowodowała, że wśród osób w wieku 55 lat i więcej, jako jedynej grupy, zauważamy wzrost Consumer Indexu do poziomu 5,0% (+1,7 p.p.) – zauważa Piotr Chojnowski, Account Director w Kantar, dodając: – Prognozy na najbliższy okres są dosyć niepewne, z jednej strony utrzymuje się niewielki wzrost oceny aktualnej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, a z drugiej spadek oceny sytuacji ekonomicznej kraju.

Kategoria: 

Podobne artykuły

 Sytuacja w handlu detalicznym poprawia się. Dynamika wzrostu przychodów okazuje się wyższa niż wzrost kosztów. W najbliższych kwartałach spodziewane jest zwiększenie przychodów detalu, choć przy wolniejszej dynamice wzrostu – twierdzą eksperci PKO Banku Polskiego.

W najnowszej edycji TNS Consumer Index za luty 2019 r. odnotowano niewielki wzrost, o 0,1, w stosunku do styczniowego wyniku. Dzięki temu wartość indeksu ukształtowała się na poziomie 0,3. 

X