Instytut GfK

Średnia siła nabywcza w Polsce w 2018 roku wyniosła 7228 EUR na mieszkańca, czyli mniej więcej połowę średniej europejskiej. Dało to Polsce 29. lokatę w europejskim rankingu – informuje instytut GfK.

Belgia, Chorwacja, Włochy i Polska to cztery objęte badaniem GfK europejskie rynki detaliczne, różniące się znacznie pod względem wielkości, liczby ludności, ogólnej siły nabywczej i siły nabywczej dla poszczególnych linii produktów. Analizy siły nabywczej dla poszczególnych linii produktów wskazują, iż potencjał wydatkowania w zakresie poszczególnych grup produktów jest zróżnicowany.

Siła nabywcza mieszkańców Polski per capita wyniosła w 2017 r. 6 710 euro (28 591 zł), według badania GfK „Purchasing Power Europe 2017”. W rankingu krajów europejskich Polska zajęła podobnie jak w ubiegłym roku 29 miejsce. 

Black Friday, czyli Czarny Piątek, to przypadający na ostatni piątek listopada dzień, w którym obowiązują atrakcyjne wyprzedaże i obniżki cen w sklepach. W tym roku wypada on 24 listopada. Polscy detaliści powoli przenoszą na lokalny rynek tradycję z USA. Z roku na rok do akcji przyłączają się kolejni producenci elektroniki czy odzieży, a także sieci handlowe FMCG. Czy jednak tego rodzaju akcje marketingowe przynoszą faktyczne korzyści, a udział w nich się opłaca?

Średnia kwota, jaką europejscy konsumenci dysponują na wydatki i oszczędności w 2017 r. wyniosła13 937 euro na osobę. Rozporządzalny dochód netto konsumentów w 42 krajach znacznie się od siebie różni. Wynika to z badania GfK – „Purchasing Power Europe 2017”. Można się z niego dowiedzieć, jak na tle innych krajów wypada Polska.

Jak można przeczytać w raporcie „Junior Shopper 2017”, przygotowanym przez GfK – w Polsce niemal 80 proc. dzieci w wieku 5-17 lat samodzielnie kupuje artykuły spożywcze. Większość z nich dysponuje własnym budżetem.

Od lutego ubiegłego roku do stycznia 2017, mydła w kostce kupiło przynajmniej raz w roku niemal 58% nabywców. Jest to wynik wskazujący na malejącą popularność tej kategorii, ilość zakupionych mydeł w kostce spadła o 14%. 

W ubiegłym roku polskie gospodarstwa domowe na zakup sosów i dressingów przeznaczyły blisko 1,3 mld zł – wynika z badań sporządzonych przez instytut GfK. 

Struktura handlu detalicznego wg Instytutu GfK wskazuje na stosunkowo niski udział kanału nowoczesnego (hipermarketów, supermarketów i dyskontów), który wynosi 6% w ujęciu ilościowym w skali Polski.

X